Jesień w malarstwie

Jesień to okres w przyrodzie, kiedy rośliny zielone przygotowują się do zimowego odpoczynku. Powoli wszystko zamiera, co nie wszystkich nastraja pozytywnie. Skończyły się prace w ogrodzie i jedyne co możemy zrobić to pospacerować po ogrodzie i rozplanować wiosenne prace. Jesień to długie wieczory, podczas których powstają nietuzinkowe formy Bonsai. To właśnie jesienią mamy dużo czasu i możemy go poświęcić na formowanie, drutowanie drzewek Bonsai. W każdym bądź razie miłośnicy drzewek Bonsai jesienią nie potrafią się nudzić.

Jesień
Jesień

Ale jesień ma też swoją dobrą stronę, tą ciepłą i przyjemną. Jeśli pogoda jest dla nas łaskawą na przełomie października i listopada, to za oknem dominuje przepiękny krajobraz zwany złotą jesienią. Barwy żółte, czerwone, rude, brązowe odnaleźć można prawie na każdym krzaku i drzewie. Ogarnia nas uczucie nostalgii za czymś co przemija i za chwilę zniknie bezpowrotnie. Na szczęście, tak to już jest sprytnie pomyślane w naszym klimacie, że wszystko się odradza na wiosnę, abyśmy znów mogli wyjść do ogrodu, do sadu, w pole i zacząć wszystko od początku.

 Jesienne chwile na płótnie

Jesień urzekła wielu artystów. Chcieli przy pomocy farby i płótna zatrzymać tą jesienną chwilę. Wśród rodzimych artystów, którzy chętnie malowali obrazy o tematyce jesiennej możemy wymienić Józefa Chełmońskiego, Wacława Masłowskiego, Leona Wyczółkowskiego. Malowali różne zakątki Polski od nizin po góry.

Józef Chełmoński często malował w jesienne tonacji, zwłaszcza że u Chełmońskiego barwa odgrywa niezwykłą rolę. Widzowie jego obrazów często nie zdają sobie sprawy jak wielka jest prawdziwość tych kolorów. Oni przecież nie widzieli ani takiego nieba ani takiej trawy. Nie czuli przyrody tak jak Chełmoński stąd być może przyjęcie jego obrazów w kraju było niekiedy mało entuzjastyczne. Dla krytyki każde z tych płócien było szarawe. Szarawe są zarówno Kuropatwy na śniegu jak i Żurawie, odlatujące Bociany czy Kurka wodna. Publiczność dużych miast wolała damy w strojnych sukniach lub sceny historyczne w barwnych szatach. Na obrazach Chełmońskiego przedstawiana jest polska przyroda w takich barwach w jakich widzi się ją naprawdę. Żeby zobaczyć przyrodę realistyczną, taką jak malował J. Chełmoński nie można tracić czasu na plotki w salonach. Dlatego barwy Chełmońskiego bywają ostre, pełne temperamentu jak stepy ukraińskie. Potrafią być też spokojne, stonowane jak ziemia, która żywi ludzi i zwierzęta.

Inne przykłady malarstwa o tematyce jesiennej to:

Wojciech Weiss – Bukiet jesienny, Aneri (Irena Weiss)- Jesienne kwiaty, Masłowski Wacław Jesień, Orka wołami